طراحی استراتژی کسب و کار

برای درک این مفهوم، ابتدا باید معنای کلمه «استراتژی» را بدانیم؛ در فرهنگ‌نامه‌های معین و عمید اینطور تعریف شده است:

  • نقشه، ترفند، راهبر؛
  • هر طرح درازمدتی برای
  • رسیدن به هدفی خاص؛
  • استفاده از امکانات برای برنامه‌ریزی جهت رسیدن به هدفی معین (مثلاً برنده‌شدن در بازی فوتبال، قبول‌شدن در دانشگاه یا افزایش فروش محصولات).

تعاریف متفاوتی دربارهٔ استراتژی وجود دارد؛ اما عنصری که بین همهٔ آن‌ها مشترک است، «چگونگی تحقق هدف» است.
پس اگر بخواهیم خلاصه همه این تعاریف را در یک جمله به شما بگوییم، می‌شود گفت:
استراتژی کسب‌وکار برنامه‌ای است که مجموعه‌ای از تصمیم‌ها، اقدامات و راه و روش‌هایی را که یک کسب‌وکار برای رسیدن به هدفش طی می‌کند، در برمی‌گیرد.

سطوح استراتژی کسب و کار

اگر کسب‌وکار را مثل یک هرم در نظر بگیریم، سه لایه یا سطح را می‌توان برای آن ترسیم کرد:

  • قاعدهٔ هرم: سطح عملکردی (وظیفه‌ای)
  • میانهٔ هرم: سطح کسب‌وکار 
  • نوک هرم: هم سطح شرکتی
طراحی و استراتژی کسب و کار​

۱. سطح شرکتی و کلان (Corporate Level)

استراتژی‌های سطح شرکتی، بر عملکرد یک کسب‌وکار در بلندمدت تمرکز می‌کند. استراتژی در این سطح، اهداف کلی و کلان شرکت و راه‌های دستیابی به آن‌ها را تعریف می‌کند.
برای مثال، تکلیف اقداماتی مثل نحوهٔ رشد شرکت، سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف و از این دست تصمیمات کلان، در این سطح از استراتژی مشخص می‌شود.

۲. سطح واحدها و بخش‌های کسب‌وکار (Business Unit Level)

استراتژی در میانهٔ هرم، نحوهٔ رقابت یک کسب‌وکار در بازار را نشان می‌دهد.
از آنجایی که یک کسب‌وکار، بخش‌ها و واحدهای مختلف و هرکدام فعالیت‌های خاص خودشان را دارند، برای بازدهی بیشتر، استراتژی‌های متمایزی هم برای هرکدام از واحدها لازم است.
البته استراتژی واحدها باید در راستای استراتژی کلان شرکت باشد.
برای مثال، استراتژی واحد بازاریابی با واحد روابط عمومی و واحد منابع انسانی فرق می‌کند؛ اما همهٔ آن‌ها در جهت استراتژی کلان شرکت تنظیم می‌شوند.

۳. سطح وظیفه‌ای (Functional Level)

آخرین سطح هم استراتژی‌هایی است که توسط هر بخش از کسب‌وکار به‌صورت جداگانه تدوین می‌شود تا وظایف هر فرد در تیم و عملکردهای روتین شرکت تعیین شود.
مثلاً اگر هدف کلان یک شرکت، تبدیل‌شدن به ارزان‌ترین ارائه‌دهندهٔ گوشی‌های هوشمند باشد، واحد بازاریابی با تنظیم استراتژی‌های سئو، کانتنت مارکتینگ، سوشال مدیا مارکتینگ و… مسیر کار اعضای تیم بازاریابی را برای رسیدن به این هدف مشخص می‌کند.

سخن آخر درباره استراتژی کسب و کار

استراتژی کسب و کار ابزار قدرت‌مندی است که با تعیین استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی که لازم است در کمپانی خود به کار ببرید، برای رسیدن به اهداف تجاری‌‌تان به شما کمک می‌کند؛‌ همچنین، بسیاری از تصمیمات سازمانی شما، مانند استخدام کارمندان جدید، را هدایت می‌کند. پدید آوردن استراتژی کسب و کاری که با دیدگاه شما درباره‌ی کمپانیتان هم‌راستا باشد، نیازمند زمان و رشد است.

استراتژی کسب و کار در تیم چاره

ما در تیم چاره، یک تیم دیجیتال مارکتینگ هستیم که میتوانیم در مراحل مختلف کسب و کارتان ، همراه شما باشیم.

 قبل از ورود به بازار، با ایده یابی بر حسب امکانات و تسهیلات شما، هنگام ورود به بازار با توجه به بازار هدف و طراحی محصول و همین طور توسعه کسب و کار شما و به خصوص رشد و مسیردهی کسب و کارتاندر فضای دیجیتال  از جمله تخصص و اهداف ما در این گروه خدمات میباشد. آرمان ما در تیم چاره همراهی و مشاوره به کسب و کار شما برای موفقیت در این مسیر است.

و حالا سوال مهم این است که چطور میتوانم از این خدمات مجموعه تیم چاره استفاده کنیم؟

اگر در کسب و کار خود در هر یک از مراحلی که در پاراگراف قبلی اشاره شد، هستید و احساس  قرارگرفتن در موقعیت بن بست دارید، بهترین تصمیم برای شما یک جلسه مشاوره برای استراژی کسب وکار خود و  برنامه ریزی درست و پایه ای برای آینده بیزینستان است.

برای اینکار کافیست با مشاورین ما تماس بگیرید و بعد پر کردن فرم اولیه و آگاهی ما از وضعیت و نیاز شما درصورتی که ما در تیم چاره، چاره ای برای برطرف کردن نیاز شما و راهی برای رشد و استراتژی مناسبی برای کسب و کار شما داشته باشیم، در طی حداقل یک جلسه آنلاین  به مدت یک ساعت مشاوره خواهیم داشت.

همچنین برای اجرای ایده ها میتوانید از تیم ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ تیم چاره کمک بگیرید. و از خدمات متنوع ما شامل طراحی وبسایت، طراحی هویت بصری،دیجیتال مارکتینگ و … بهره مند شوید.

برخی از پرتکرار ترین سوالات شما در جلسات مشاوره :

تشخیص اینکه کدام شبکه اجتماعی و بستر آنلاین برای کسب و کار ما مناسب تر است؟

 عوامل مختلفی اعم از نوع کسب و کار،محصول و خدمات شما، مشتریان هدف، فعالیت رقبا و و بودجه مالی شما بستگی دارد.

ما در تیمچاره با تحقیقات دقیق در مورد مشتریان هدف، رقبا، و نقاط قوت و ضعف کسب و کار شما، بهترین پیشنهاد و بستر برای کسب و کار شما در بستر دیحیتال را خواهیم دارد.

اولین گام برای شروع کسب و کار چیست ؟

اولین گام‌ و مهترین یک چلسه مشاوره برای تشخیص اینکه ایده و یا محصول و کسب کار شما شما آیا برای ورود به بازار مناسب است ؟ ما در جلسات مشاوره  به کمک شما به بررسی بازار و شناخت نیازهای مشتریان ، تعیین نقاط قوت و ضعف رقبا و تعیین استراتژی‌های مناسب برای جذب مشتریان و رقابت با سایر کسب و کارها ، به ‌روزرسانی و بهبود محصولات یا خدمات برای جذب مشتریان ، روش‌های بازاریابی موثر، افزایش شناخت برند و جذب مشتریان جدید، اولویت‌ بندی برای رشد کسب و کار همچنین برنامه‌ریزی دقیق بودجه، کنترل هزینه‌ها میپردازیم

آیا بعد از مشاوره تاثیر و نتیجه کار رو خیلی سریع احساس میکنم؟

قطعا تمام مراحل بالا نیاز به چندین جلسه مشاوره و همراهی و همکاری شماست امام تیم ما تمام تلاش و توان خود را برای ارائه بهترین خدمات خواهد داشت و استمرار و اجرای توصیه ها و راهکار ها قطعا منجر به پیشرف شما خواهد شد اما مهمترین عامل رشد شما قطعا خودتان هستید

برای راهنمایی بیشتر با همکاران ما از طریق  برگه تماس با ما در ارتباط باشید.

پیمایش به بالا